EFEKTIVITAS TIME TOKEN DAN TS-TS DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL DENGAN MEMPERHATIKAN SQ
Main Authors: | Fatmawati, Desi, Purnomo, Edy, Rizal, Yon |
---|---|
Other Authors: | pendidikan ekonomi |
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
FKIP Unila
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8129 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8129/4962 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8129/821 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8129/822 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8129/823 |
Daftar Isi:
- The purpose of this research is to determine the effectiveness of the Time Token and TS-TS learning model in improving social skills by paying attention to students' spiritual intelligence. The method used is a quasi-experiment. Hypothesis testing is using Anova and t-test. Based on the results of the research it is found (1) there is a difference between the model of learning social skills Time Token and TS-TS on Integrated Social Science subjects, (2) Time Token learning model is more effective than the TS-TS for students who have a high SQ in improving social skills, (3) TS-TS learning model is more effective than Time Token for students who have a low SQ in improving social skills, (4) there is an interaction between the use of learning models and SQ against social skills of students. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui efektivitas antara model pembelajaran Time Token dan TS-TS dalam meningkatkan keterampilan sosial dengan memperhatikan kecerdasan spiritual siswa. Metode yang digunakan adalah eksperimen semu. Pengujian hipotesis menggunakan anava dan uji-t. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan (1) adanya perbedaan keterampilan sosial antara model pembelajaran Time Token dan TS-TS pada mata pelajaran IPS Terpadu, (2) model pembelajaran Time Token lebih efektif dibandingkan TS-TS bagi siswa yang memiliki SQ tinggi dalam meningkatkan keterampilan sosial, (3) model pembelajaran TS-TS lebih efektif dibandingkan Time Token bagi siswa yang memiliki SQ rendah dalam meningkatkan keterampilan sosial, (4) terdapat interaksi antara penggunaan model pembelajaran dan SQ terhadap keterampilan sosial siswa. Kata kunci: keterampilan sosial,SQ, time token, TS-TS.