PERBANDINGAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ANTARA TPS DAN TTW DENGAN MEMPERHATIKAN MINAT BELAJAR

Main Authors: Sari, Ajeng Perwito, Purnomo, Eddy, Rizal, Yon
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP Unila , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/7987
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/7987/4846
Daftar Isi:
  • The study examines the comparative study of critical thinking skills between students taught using cooperative learning model of Think Pair Share and Think Talk Write to observe students interest in social studies integrated semester of eighth grade students of SMP Global Madani Bandar Lampung. The results of data analysis showed (1) there is a difference between the critical thinking skills of students whose learning using cooperative learning model TPS and TTW, (2) critical thinking skills in students who have a low interest in learning by using cooperative learning model of TPS is higher than by using learning using cooperative models TTW, (3) critical thinking skills in students who have a high interest in learning cooperative learning model TPS is lower than learning by using a model of cooperative TTW type, (4) there is an interaction between the model of cooperative learning with students interest in critical thinking skills.Penelitian ini mengkaji tentang studi perbandingan kemampuan berpikir kritis antara siswa yang diajar menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share dan Think Talk Write dengan memperhatikan minat belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu siswa kelas VIII semester ganjil SMP Global Madani Bandar Lampung. Hasil analisis data menunjukan (1) ada perbedaan kemampuan berpikir kritis antara siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe TPS dan TTW, (2) kemampuan berpikir kritis pada siswa yang memiliki minat belajar rendah yang pembelajarannya menggunakan model kooperatif tipe TPS lebih tinggi dibandingkan yang pembelajaannya menggunakan model kooperatif tipe TTW, (3) kemampuan berpikir kritis pada siswa yang memiliki minat belajar tinggi yang pembelajarannya menggunakan model kooperatif tipe TPS lebih rendah dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan model koopratif tipe TTW, (4) ada interaksi antara model pembelajaran kooperatif dengan minat belajar siswa pada kemampuan berpikir kritis.Kata kunci : berpikir kritis, minat, TPS, TTW