EFEKTIVITAS MODEL CTL DAN VCT GUNA MENINGKATKAN MQ DENGAN MEMPERHATIKAN SQ

Main Authors: Hendri, Luvian, Purnomo, Edy, Rizal, Yon
Other Authors: Universitas Lampung
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP Unila , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/10065
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/10065/6796
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/10065/1295
Daftar Isi:
  • This research was based on low moral intelligence in social knowledge of grade VII in even semester at SMP N 1 Natar. This purpose of this research was to compare which one is more effective between CTL and VCT model to increase moral intelligence by observing spiritual intelligence of students. Results of the data analysis showed (1) There is a differences between student that who used CTL model and student who were taught by VCT model, (2) The students who study with CTL model, their moral intelligence is higher than students who study with VCT model, especially at student that have high spiritual intelligence, (3) Student who study with CTL model, their moral intelligence is lower than student who study with VCT model,especially at student that have low spiritual intelligence, (4) There is an interaction factor between learning model with spiritual intelligence toward moral intelligence of student. Penelitian ini di latar belakangi oleh rendahnya kecerdasan moral siswa dalam mata pelajaran IPS Terpadu kelas VII Semester genap SMP N 1 Natar. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan mana yang lebih efektif antara model pembelajaran CTL dan model pembelajaran VCT untuk meningkatkan kecerdasan moral dengan memperhatikan kecerdasan spiritual yang dimiliki siswa. Data menunjukan (1) ada perbedaan kecerdasan moral siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran CTL dan siswa yang diajar menggunakan model VCT, (2) kecerdasan moral siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran CTL lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran VCT pada siswa yang memiliki kecerdasan spiritual tinggi, (3) kecerdasan moral siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran CTL lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran VCT pada siswa yang memiliki kecerdasan spiritual rendah, (4) ada pengaruh interaksi antara model pembelajaran dengan kecerdasan spiritual terhadap kecerdasan moral siswa.Kata kunci: kecerdasan moral, kecerdasan spiritual, model pembelajaran, CTL dan VCT.