MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
Main Authors: | Yuwanita, Mia Desi Tri, Fuady, Amir, Hastuti, Sri |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Sebelas Maret
, 2017
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/9980 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/9980/7375 |
Daftar Isi:
- Abstract: The aims of this research are to improve: (1) the activeness of learning process; and (2) the results of learning skills to write poetry using the Student Teams Acievement Divisions (STAD) in class VIII H grade of SMP Negeri 8Surakarta. This research is a classroom action research. The Implementation of the method STAD can improve the activeness of learning process on poetry writing skills that be indicatored by teachersand students performance. The performance of the original teacher (prasiklus) get scored 43,75, in the first cycle increased to 56.77 and cycles II increased by 81.25, while the performance of students there was an increase in activity of students in the following study on writting poetry skills. At the time of prasiklus activity of students as much as 25%, in the first cycle increased to 43.7% and the second cycle increased by 56.2%. Besides the quality of the process, the application method Student Teams Achievement Divisions (STAD) is also able to improve the quality of students' writing poetry skills. It is seen from the thoroughness of student learning outcomes, when prasiklus students who completed KKM amounted to 43.7% (14 students), the first cycle increased 62.5% (20 students) and the second cycle increased by 81.2% (26 students). Keywords: activaness, writing skill, poetry, methods Student Teams Achievement Divisions (STAD) Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan: (1) keaktifan dalam proses pembelajaran; dan (2) hasil pembelajaran keterampilan menulis puisi dengan menggunakan model Student Teams Acievement Divisions (STAD) pada siswa kelas VIII H SMP Negeri 8 Surakarta. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penerapan model STAD mampu meningkatkan keaktifan proses pembelajaran keterampilan menulis puisi yang diindikatori oleh kinerja guru dan kinerja siswa. Kinerja guru yang semula (prasiklus) memperoleh nilai sebesar 43,75, pada siklus I meningkat menjadi 56,77 dan siklus II meningkat sebesar 81,25, sedangkan kinerja siswa terjadi peningkatan pada keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran keterampilan meulis puisi. Pada saat prasiklus, keaktifan siswa sebanyak 25%, pada siklus I meningkat menjadi 43,7% dan pada siklus II meningkat sebesar 56,2%. Selain kualitas proses, penerapan modelStudent Teams Acievement Divisions (STAD) juga mampu meningkatkan kualitas hasil siswa dalam keterampilan menulis puisi. Hal tersebut terlihat dari ketuntasan hasil belajar siswa, pada saat prasiklus siswa yang tuntas KKM sebesar 43,7% (14 siswa), pada siklus I meningkat 62,5% (20 siswa) dan pada siklus II meningkat sebesar 81,2% (26 siswa). Kata kunci: keaktifan, keterampilan menulis, puisi, modelStudent Teams Achievement Divisions (STAD)