MARKET BASKET ANALYSIS PADA RM. DAPOER KERANG MENGGUNAKAN ALGORITMA APRIORI

Main Authors: Razaq, Jeffri Alfa, Astutik, Yuny
Format: Article info eJournal
Terbitan: Information Technology and Telematics , 2019
Online Access: https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fti3/article/view/6757
Daftar Isi:
  • ABSTRACT Dapoer Kerang Restaurant is a restaurant that has several menu variants made from processed seafood located at Jl. Suyudono No.68, Bulustalan, Semarang City. Of the various menu variants that are sold, business owners have difficulty in making effective sales strategies. Business owners need a linkage picture between menus sold based on the relationship pattern of ordering one menu with other menus by consumers that are purchased simultaneously. The implementation of market basket analysis at Dapoer Kerang Restaurant using a priori algorithm can help in the process of analyzing the purchase menu of food menus to find a menu purchase pattern that is often purchased together to develop marketing strategies in sales at Dapoer Kerang Restaurant. To support the analysis process, understanding and processing data in data preparation using the CRISP-DM (Cross Industry Standard Process for Data Mining) method. The results of this analysis are in the form of association rules that can be used by business owners as a reference in developing marketing strategies at Dapoer Kerang Restaurant.  
  •     Rumah Makan Dapoer Kerang merupakan sebuah rumah makan yang memiliki beberapa varian menu yang terbuat dari olahan seafood  yang beralamat di Jl. Suyudono No.68, Bulustalan, Kota Semarang. Dari berbagai macam varian menu yang dijual, pemilik usaha kesulitan dalam membuat strategi penjualan yang efektif. Pemilik usaha membutuhkan gambaran keterkaitan antar menu yang dijual berdasarkan pola hubungan pesanan satu menu dengan menu yang lain oleh konsumen yang dibeli secara bersamaan. Implementasi market basket analysis pada Rumah Makan Dapoer Kerang menggunakan algoritma apriori ini dapat membantu dalam proses analisa pola pembelian menu makanan untuk menemukan pola pembelian menu yang sering dibeli secara bersamaan guna pengembangan strategi pemasaran dalam penjualan di Rumah Makan Dapoer Kerang.  Untuk menunjang proses analisa, pemahaman dan pengolahan data dalam persiapan data menggunakan metode CRISP-DM (Cross Industry Standard Process for Data Mining). Hasil dari analisa ini berupa aturan asosiasi yang dapat digunakan oleh pemilik usaha sebagai acuan dalam pengembangan strategi pemasaran di Rumah Makan Dapoer Kerang.