MENINGKATKAN MOTIVASI DAN KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI TEKNIK DEBAT BERBASIS TEKS DISKUSI PADA SISWA KELAS VIII SMP

Main Authors: Gusmala Sari, Aritya, Eko Wardani, Nugraheni, Anindyarini, Atikah
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Sebelas Maret , 2017
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/11481
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/11481/8150
Daftar Isi:
  • Abstract: Improving Students’ Motivation and Speaking Skill trough Debate Techniques Based on Disccussion Text on VIII C Grade Students of SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen in The Academic Year 2014/2015. This study aims to improve students’ motivation and speaking skill of class VIII C SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen through the application of debate technique. This research is a classroom action research conducted in two cycles, with each cycle consisting of planning, acting, observing, and reflecting. The subjects were students of class VIII C SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen in totaling 32 students. Source of data derived from the learning process, participants (teachers and students), as well as documents. Data collecting techniques used were observation, test/performance, interviews, and document analysis. The validity of the data used is source and methode triangulation. Data analysis by using comparative descriptive technique. The procedure includes the preparation of studies, surveys of pre action, execution cycles, and the preparation of reports. The results showed that the application of debate techniques can increase students’ motivation and speaking skills from students from pre action to the first cycle and the first cycle to the second cycle. This is indicated by an increase in: (1) students’ motivation. On pre action, the average value of students’ motivation at 66.88 with the percentage of success of 31.25%. In the first cycle, the average value of students’ motivation increased to 78.33 with the percentage of 67.86%. In the second cycle, the average value of students’ motivation is successful to achieve 84.05 with the percentage of 82.14%; (2) students’ speaking skill. On the pre action, the average value of students' speaking skills with the percentage of completeness end 67.58 31.25%. In the first cycle, the average value of the speaking skills of students increased to 71.88 with the percentage of completeness end 57.14%. In the second cycle, the average value of the speaking skills of students increased to 75.45 with the percentage of completeness end 78.47%.Keywords: debate techniques, motivation, speaking skill Abstrak: Upaya Meningkatkan Motivasi dan Keterampilan Berbicara Siswa melalui Teknik Debat Berbasis Teks Diskusi pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen Tahun Ajaran 2014/2015. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan keterampilan berbicara siswa kelas VIII C SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen melalui penerapan teknik debat. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan tindakan, pelaksanaan siklus, observasi, serta refleksi.Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII C SMP Negeri 1 Karangmalang Sragen yang berjumlah 32 siswa. Sumber data berasal dari proses pembelajaran, informan (guru dan siswa), serta dokumen. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes/unjuk kerja, wawancara, dan analisis dokumen.Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber data dan metode.Analisis data menggunakan teknik deskriptif komparatif.Prosedur penelitian meliputi persiapan, survei pratindakan, pelaksanaan siklus, dan penyusunan laporan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan teknik debat dapat meningkatkan motivasi dan keterampilan berbicara siswa dari pratindakan ke siklus I dan siklus I ke siklus II. Hal ini ditunjukkan dengan adanya peningkatan: (1) Pada pratindakan, nilai rata-rata motivasi siswa sebesar 66.88 dengan persentase keberhasilan 31.25%. Pada siklus I, nilai rata-rata motivasi siswa mengalami peningkatan menjadi 78.33 dengan persentase keberhasilan sebesar 67.86%. Pada siklus II, nilai rata-rata motivasi siswa meningkat menjadi 84.05 dengan persentase keberhasilan mencapai 82.14%; (2) Pada pratindakan, nilai rata-rata keterampilan berbicara siswa 67.58 dengan persentase ketuntasan akhir 31.25%. Pada siklus I, nilai rata-rata keterampilan berbicara siswa mengalami peningkatan menjadi 71.88 dengan persentase ketuntasan akhir 57.14%.Pada siklus II, nilai rata-rata keterampilan berbicara siswa meningkat menjadi 75.45 dengan persentase ketuntasan akhir 78.47%. Kata kunci: teknik debat, motivasi, keterampilan berbicara