Keefektifan Teknik Model Simbolis untuk Mengembangkan Konsep Diri Peserta Didik SMP

Main Authors: Permatasari, Intan, Fadhilah, Siti Sutarmi, Muslim, Mudaris
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Sebelas Maret , 2016
Subjects:
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/counsilium/article/view/11081
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/counsilium/article/view/11081/7882
Daftar Isi:
  • The purpose of this research was to experiment the effectiveness of behavioral counseling using symbolic model technique to develop students self concept in junior high school students. The research method in this study was experiment. The research plan used quasi experimental design with nonequivalent control group design. The subject of this research were sixteen students from grade VII Junior High School who was divided into two groups, those were experiment group and control group. The technique of collecting data was instrumental questionnaire, observation oriented, and interview oriented. The technique of analysis data was using Mann Whitney Test by SPSS 20.0 and to support the hypothesis test, will be done a clinical analysis. The results of the study showed that the results of the Mann Whitney test known coefficient p (Exact. Sig) = 0.021 <0.05, so that Ha accepted and Ho rejected. From the explanation above, it could be concluded that behavioral counseling using symbolic model technique was effective to develop students’ self-concept.Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan konseling behavioral dengan teknik model simbolis untuk mengembangkan konsep diri peserta didik kelas SMP. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen. Rancangan penelitian menggunakan eksperimental semu (quasi experimental design) dengan jenis rancangan nonequivalent control group design. Subjek Penelitian adalah peserta didik kelas SMP yang berjumlah enam belas anak yang dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen angket, pedoman observasi, dan pedoman wawancara. Teknik analisis data yang digunakan adalah Uji Mann Whitney dan untuk mendukung hasil pengujian hipotesis, akan dilakukan analisis klinis. Hasil uji Mann Whitney diketahui bahwa koefesien p (Exact.Sig) = 0,021 < 0,05, sehingga Ha diterima dan Ho ditolak. Simpulan penelitian ini adalah konseling behavioral dengan teknik model simbolis efektif untuk mengembangkan konsep diri peserta didik SMP.