Teknik Self Monitoring untuk Meningkatkan Disiplin Tata Tertib Peserta Didik di Sekolah

Main Authors: Arvianola, Debby Ayu, Muslim, Mudaris, Hidayat, Sri Wiyanti
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Universitas Sebelas Maret , 2016
Subjects:
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/counsilium/article/view/11079
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/counsilium/article/view/11079/7880
Daftar Isi:
  • This research aimed to known the effectivity of self monitoring technique to improving discipline towards of rule in junior high school students. This research used quasi experiment design. The subject of this research was student of VIII graders of junior high school who have low discipline in the school. The subject obtained was 34 students that divided into experimental and control group. The experimental group was given self monitoring technique to improving discipline towards of rule in school. Techniques of collecting data used questionnaire of discipline of rule in school. The analysis of data used quantitative analysis and clinical analysis. The research result obtained was tested with Mann Whitney U shown the value of Asymp sig on postest was 0,004 (0,004 < 0,005). The result shown thre any differences skor postest between eksperimental and control group. From result of experiment can be known there are improving discipline towards of rule in school at experimental group after treatment was given is self monitoring. It could be concluded that self monitoring techniques effectively can be used to improve discipline of rule in the VIII graders of SMP.Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji efektivitas teknik self monitoring dalam meningkatkan kedisiplinan siswa terhadap tata tertib pada siswa SMP. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu (Quasi Eksperimental Design). Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII SMP yang memiliki kedisiplinan tata tertib sekolah rendah. Subjek penelitian berjumlah 34 orang yang terbagi menjadi dua kelompok yaitu kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Kelompok eksperimen diberikan treatment teknik self monitoring untuk meningkatkan disiplin tata tertib sekolah. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data menggunakan angket kedisiplinan tata tertib sekolah. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis klinis dan analisis kuantitatif dengan uji Mann Whitney U dan uji Wilcoxon.Hasil analisis dengan uji Mann Whitney U menunjukkan nilai asymp sig pada postest sebesar 0,004 (0,004<0,05). Hasil tersebut menunjukkan bahwa terdapat perbedaan skor postest antara kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol setelah diberikan treatment teknik self monitoring. Berdasarkan hasil perhitungan dapat disimpulkan bahwa teknik self monitoring efektif untuk meningkatkan disiplin tata tertib sekolah pada peserta didik kelas VIII SMP.