Pengaruh Keaktifan Taruna di Kelas Terhadap Nilai Mata Kuliah Dasar- Dasar Akuntansi

Main Authors: Erliyana, Sulida, Azizah, Iik Suryati, Kusumawati, Evyana Diah
Format: Article info PDF application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Sekolah Tinggi Maritim Yogyakarta , 2020
Online Access: http://jurnal.amy.ac.id/index.php/MIBJ/article/view/241
http://jurnal.amy.ac.id/index.php/MIBJ/article/view/241/177
Daftar Isi:
  • This study aims to find out (1) the relationship of active cadets in the classroom with the score of accounting basics courses in Polytechnic Bumi Akpelni and (2) the form of active cadets in the classroom during accounting basics courses. The population on this study is the KPN cadets of Polytechnic  Bumi Akpelni. The data collection was carried out by using the questionnaire method. The trial of this instrument simple regression analysis was used and carried out by 60 cadets of the KPN study program. There are assumptions that it must be met in a regression analysis. These assumptions include normality, heteroscedasticity, multicollinearity and autocorrelation. The results of this study are: (1) There is a relationship between the activeness of cadets in the classroom and the score of accounting basics courses at the Polytechnic Bumi Akpelni. The score of accounting basics courses which influenced by the activeness of cadets in the classroom is 68.7%. While 31.3% is influenced by the other factor of outside this study. (2) The form of active cadets when learning the basics accounting includes asking about the material being taught and being active in solving problems given by the lecturer.
  • Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  (1) hubungan keaktifan taruna di kelas dengan nilai mata kuliah dasar-dasar akuntansi di Politeknik Bumi Akpelni dan (2) bentuk keaktifan taruna di kelas saat perkuliahan dasar-dasar akuntansi. Populasi dalam penelitian ini adalah taruna KPN Politeknik Bumi Akpelni. Pengumpulan data dilakukan dengan metode kuesioner. Uji  coba instrumen  ini  dilakukan  terhadap  60  taruna program studi KPN dan digunakan analisis regresi  sederhana.  Terdapat asumsi-asumsi yang harus terpenuhi dalam analisis regresi. Asumsi-asumsi tersebut antara lain asumsi normalitas, heteroskedastisitas, multikolinieritas dan autokorelasi.Hasil  penelitian  ini  adalah: (1) Terdapat pengaruh keaktifan taruna di kelas terhadap nilai mata kuliah dasar-dasar akuntansi di Politeknik Bumi Akpelni. Nilai mata kuliah dasar-dasar akuntansi dipengaruhi oleh keaktifan taruna di kelas sebesar 68,7%. Sedangkan 31,3% dipengaruhi oleh faktor-faktor lainnya diluar penelitian ini. (2) Bentuk keaktifan taruna ketika kegiatan perkuliahan dasar-dasar akuntansi meliputi bertanya tentang materi yang diajarkan hingga aktif dalam memecahkan persoalan yang diberikan oleh dosen pengampunya.