AN ANALYSIS OF ENGLISH SUMMATIVE TEST FOR THE SECOND GRADE STUDENTS OF JUNIOR HIGH SCHOOL 2 KARTASURA IN ACADEMIC YEAR 2016 / 2017
Main Authors: | Rahmawati, Maisa, Dra.Hj., Woro Retnaningsih, M.Pd. |
---|---|
Format: | Thesis NonPeerReviewed Book |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
, 2017
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://eprints.iain-surakarta.ac.id/1291/1/Full%20Text%20Pdf%20Fix.pdf http://eprints.iain-surakarta.ac.id/1291/ |
Daftar Isi:
- Rahmawati,Maisa.2013. An Analysis on English Summative Test For The Second Grade Students of Junior High School 2 Kartasura In Academic Year 2016 / 2017. Thesis.English Education Study Program, Islamic Education and Teacher Training Faculty. Advisors : Dra. Hj. Woro Retnaningsih M.Pd. Key Words : Summative Test, Analysis Item The objective in this study are (1) to describe about the content material tested in English summative test for the second grade students of SMPN 2 Kartasura weather suitable with their English syllabus KTSP. The research analyzed the quality between syllabus of the summative test in the final test of the second semester for the eighth grade at SMPN 2 Kartasura in the academic year 2016 / 2017. The quality of the test can be known by performing an analysis called the test item analysis. Grain test analysis has several advantages: (a) providing information about the test, (b) knowing the student's progress in learning that can later be improved, and (c) providing knowledge to the teacher about making quality questions. In this research, the researcher used descriptive qualitative research. The form of descriptive qualitative research is used to analysis the data. The researcher collected, the data from the English summative test teacher of xiii SMPN 2 Kartasura, the researcher asked for the syllabus and the summative test of the English subject on the second semester 2016 / 2017 academic year of the second grade of SMPN 2 Kartasura. The researcher analyzed which test items number have suitable and have not suitable to the syllabus of curriculum. The test is measured adaptable with the syllabus and indicators especially from reading, speaking and writing skills. The result of the research show that the final test items for the second semester of eighth grade students of SMPN 2 Kartasura, Pabelan in 2016 / 2017 academic year is good and suitable based on the syllabus and lesson plan . The test items form are divided into two kinds, there are multiple-choice, and essay items . The multiple choice items from 50 items, 3 not suitable items and 47 suitable items on the syllabus, the essay items from 5 items, 3 essay items is suitable, 2 essay items not suitable on the syllabus. Based on the data analysis, the research conclude that the final test items for the second semester on eight grade students SMPN 2 Kartasura Pabelan in 2016 / 2017 academic year is good and suitable based on the syllabus and lesson plan used at SMPN 2 Kartasura in academic year 2016 / 2017. xiv ABSTRAK Rahmawati, Maisa.2013. Analisis Tes Sumatif Bahasa Inggris untuk Siswa Kelas delapan SMP 2 Kartasura Tahun Ajaran 2016 / 2017. Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Pembibing : Dra. Hj. Woro Retnaningsih M.Pd. Kata Kunci: Tes Sumatif, Analisis Butir Soal Tujuan dalam penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan isi materi yang dalam tes sumatif bahasa Inggris untuk siswa kelas delapan SMPN 2 Kartasura apakah sesuai dengan silabus bahasa Inggris KTSP di SMPN 2 Kartasura. Penelitian ini menganalisis kesesuaian antara silabus dengan tes sumatif pada ulangan akhir semester kedua untuk kelas delapan di SMPN 2 Kartasuratahun akademik 2016 / 2017. Kualitas pengujian dapat diketahui dengan melakukan analisis yang disebut uji Analisis item.Analisis butir soal memiliki beberapa keunggulan: (a) memberikan informasi tentang tes tersebut, (b) mengetahui kemajuan siswa dalam pembelajaran yang nantinya dapat ditingkatkan, dan (c) memberikan pengetahuan kepada guru tentang membuat pertanyaanberkualitas. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Bentuk penelitian deskriptif kualitatif digunakan untuk analisis data. Peneliti mengumpulkan data dari guru bahasa Inggris SMPN 2 Kartasura, peneliti meminta silabus dan soal tes sumatif mata pelajaran bahasa Inggris pada semester kedua tahun 2016/2017 tahun ajaran kedua SMPN 2 Kartasura. Peneliti xv menganalisis item tes mana yang sesuai dan tidak sesuai dengan silabus kurikulum. Tes ini diukur dan di adaptasi dari silabus dan indikator terutama dari kemampuanmembaca,berbicara dan menulis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa item ulangan akhir untuk semester kedua siswa kelas delapan SMPN 2 KartasuraPabelan tahun 2016/2017 baik dan sesuai berdasarkan silabus dan rencana pembelajaran.Item tes dibagi menjadi dua macam yaitu soal pilihan ganda dan essai. Soal pilihan ganda terdiri dari 50 soal, 3 soal tidak sesuai dan 47 soal sesuai dengan silabus, sedangkan essai terdiri dari 5 soal , 2 item esai tidak sesuai dengan silabus dan 3 soal lainnya sesuai dengan silabus kurikulum. Berdasarkan hasil analisis data, penelitian ini menyimpulkan bahwa item ulangan akhir semester kedua kelas delapan SMPN 2 Kartasura Pabelan tahun 2016/2017 baik dan sesuai berdasarkan silabus dan rencana pembelajaran yang digunakan di SMPN 2 Kartasura Tahun 2016/2017.