PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, AND INTELLECTUALY (SAVI) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP GAYA

Main Author: joko daryanto, risna isneni wardani, Ngadino,
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO) , 2013
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/2279
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/2279/1665
Daftar Isi:
  • Abstract: The objective of this research is to improve the conceptual understanding on force at the students in Grade V of State Primary School Nurul Islam Kawedusan, Kebumen through the use of Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI) learning model. The research used the classroom action research with 2 cycles. Each cycle consisted of four phases, namely: planing, implementation, observation, and reflection. The data of the research were gathered through in-depth interview, observation, test, and documentation. They were then analyzed by using the descriptive comparative statistical technique of analysis and interactive technique of analysis that consist of data reduction, data display, and conclusion drawing. The conclusion of this research is the use of Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI) learning model can improve the conceptual understanding of force at the students in Grade V of State Primary School Nurul Islam Kawedusan, Kebumen in academic year 2012/2013.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman konsep gaya pada siswa kelas V MI Nurul Islam Kawedusan, Kebumen melalui penggunaan model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI). Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, tes, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis statistik deskriptif komparatif dan analisis interaktif yang terdiri atas tiga tahap yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan simpulan. Simpulan dari penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI) dapat meningkatkan pemahaman konsep gaya pada siswa kelas V MI Nurul Islam Kawedusan, Kebumen tahun ajaran 2012/2013.Kata Kunci: Somatic, Auditory, Visualization, and Intellectualy (SAVI), pemahaman konsep gaya